Vincent Aalbers in the spotlight


Soest Netwerkt Spotlight

Ik ben geboren in Enschede; mijn vader was daar dominee. Twee jaar na mijn geboorte zijn we verhuisd. Ik ben dus wel een geboren maar geen getogen Tukker. Sinds 1995 woon ik in Soest.

Altijd ZP-er geweest?

Ik heb na mijn studie politicologie/bestuurskunde gewerkt bij de VNG, een adviesbureau en een ICT bedrijf. In 1998 ben ik als zelfstandige gaan werken.

Je hebt twee bedrijfsnamen, toch?

Mijn formele bedrijfsnaam is Ubility. Dat staat voor mijn vaste geloof dat mensen veel meer mogelijkheden (‘ability’) hebben dan ze benutten. Ja, dat is natuurlijk een projectie van mijn eigen ontwikkeling. Als handelsnaam voer ik sinds 2017 de naam ‘Draagvlakexpert’.

Jubileum?

Mijn 20-jarig jubileum heb ik november 2018 gevierd in StayOkay met rond de 60 mensen. Daar heb ik met 2 businesspartners een nieuw initiatief gelanceerd: “Wij geven data betekenis.”. Wij zien dat organisaties niet goed raad weten wat ze met data moeten. Wij leveren data (let wel: open data) en begeleiden hen om die data zinvol voor hun business te gebruiken. Dat gaat meestal over strategie en beleidsvorming.

Wat is je ambitie als voorzitter van SN?

Bij kennismaking met SN sprak me aan dat de mensen toegankelijk, nuchter en gezellig zijn. De vraag later om bestuurslid te worden viel dus al in vruchtbare aarde. Vriend van SN zijn is mooi, je moet ook meedoen (dat raakt aan plichtsbesef). Het is ook fijn om hier in Soest actief te zijn, me lokaal te verbinden want ik ben vaak op reis.

De waarde, de kwaliteit van SN moet levendig worden gehouden. De evaluatie in oktober 2018 liet zien dat de Vrienden de combinatie van nut en genoegen het meest waarderen. Ik wil de onderlinge verbinding versterken door meer Vrienden te betrekken bij het werk dat binnen SN wel gedaan moet worden. En door de communicatielijnen verder uit te bouwen. De nieuwe website zal daar een belangrijke rol in spelen.

Waar sta je nu in je werk?

Goeie vraag. Ik werk sinds 2 jaar onder de titel draagvlakexpert. Dat is een goeie lijn die verder uitgebouwd kan en moet worden. Dat is vooral een uitdaging in commercie en marketing: iedereen herkent dat 80% van de uitdaging aan de menskant ligt maar dat wil niet zeggen dat de telefoon roodgloeiend staat.

Wat zijn je liefhebberijen?

Ik vind persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Doe nu opleiding Systemisch Werken. Na jaren heb ik onlangs weer pianoles gehad. Ik vind muziek maken leuk, ontspannend. Daarnaast lees ik graag. Daar kom ik vaak niet toe en ben blij met luisterboeken die ik in de auto kan luisteren. Verder wandel ik graag (met redelijk of goed weer, alleen of met vrienden). Koken wordt steeds meer een genoeglijk rustpunt op de dag.

Wat zegt het over jou dat je al zeven keer koos voor een VW Golf?

Deze auto’s zijn Duits degelijk bedrijfszeker, betrouwbaar, hebben relatief lage kosten voor onderhoud en een redelijke restwaarde. Naast deze functionaliteit stralen ze een zekere nuchterheid en zakelijkheid uit. Dat spreekt mij meer aan dan opsmuk en toeters en bellen. En verder rijdt mijn Golf zeker, ontspannen, met goede geluidsisolatie, goeie muziekinstallatie en is ie zuinig. Mijn volgende wordt wel weer een automaat!

Als iets je niet bevalt, hoe merkt de ander dit dan?

Vroeger zou ik zeggen dat je dat aan mij niet gauw merkt. Ik dacht althans dat dat zo was. Maar tegenwoordig spreek ik me meer uit. Dat komt in belangrijke mate doordat ik me meer bewust geworden ben van en meer ruimte heb voor mijn gevoel en mijn intuïtie. Ik neem daar wel de tijd voor dus het kan even duren. Verder ben ik vrijer in het inbrengen van mijn vragen of mening.

Als ik later oud ben, dan …….

hoop ik dat ik terug kan kijken op een leven waarin ik heb gedaan wat ik moest doen. Daarom ben ik nog niet klaar met mijn werkzame leven. Doe ik aan persoonlijke ontwikkeling. Waardeer ik de verbinding met mijn familie, vrienden en mensen om me heen steeds meer. Ik wil ook terug kunnen kijken vanuit genieten. Ik ben een harde werker met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Dat blijft zo maar ik wil ook meer genieten van muziek, ontwikkeling van en contact met mijn zonen, vrienden, wandelen in de natuur, en hopelijk ook verbinding met een levenspartner.

Wat zouden de Vrienden over jou mogen weten, waar ik niet naar vraag?

Tja, … wat je niet vraagt. Ik ben een tamelijk open boek. Wat ik als echt lastig ervaar is de spanning in mijzelf tussen vooruit willen en me onzeker voelen. Onzekerheid is mij als het ware met de paplepel ingegoten. Daardoor heb ik veel dingen niet gedaan of gedurfd die ik wel kan of zou hebben gekund. Mild voor mezelf zijn, mijn eigen kwaliteiten zien en vooruit … daar ligt mijn weg. Ik ontwikkel dat steeds meer … en dat is fijn.

Bekijk het profiel van Vincent Aalbers

Vincent Aalbers
Draagvlakexpert

Vincent Aalbers

Draagvlakexpert zorgt voor resultaat met draagvlak Bewaakt, brengt balans tussen zakelijke doelstellingen (HET), communicatie en samenwerking (WIJ) en …

Deel dit bericht

Bekijk meer nieuws

Bedrijfsbezoek uwHifi Choice
Bedrijfsbezoek

Bedrijfsbezoek Uw Hifi Choice

Sssst, luister! Je kunt de stiltes naast de tonen horen. Dat was zo’n beetje de indruk die bij mij achter gebleven is van de indrukwekkende avond bij Uw Hifi Choice op 11 november 2019 aan de Van Weedestraat in Soest. Met een kleine 20 Vrienden van Soest Netwerkt werden we op bijzondere wijze onthaald door gastheren Mark, Ruben en Tobias. Niet alleen onze oren werden gestreeld met natuurlijk muziek en enthousiaste en interessante verhalen over het bedrijf, maar ook de inwendige mens werd met een hapje en drankje verwend. “En dan te bedenken dat het afgelopen nacht 4 uur geworden is na ons 16-jarig jubileumfeest”, vertelde Ruben. “Een groots feest, waarbij wij ook aandacht vroegen voor het goede doel ‘Charity: water’. Opgeschoten jongelui Mark en Ruben zijn ooit begonnen als opgeschoten jongelui, met een passie voor hard en snel, met het inbouwen van woofers en speakers op scooters. Daarna ontwikkelden zij zich tot het inbouwen van speakers en carkits in auto’s. Uiteindelijk zijn ze – nu dus 16 jaar geleden - de RMR Soundsystems gestart. Onder de vleugels van de RMR Soundsystems is een jaar of vijf geleden de winkel Uw Hifi Choice in Soest aan de Van Weedestraat, op de plek waar ooit De Gouden Snaar was gevestigd, geopend. Geluidssystemen voor evenementen, feesten en thuis Naast de verkoop in de winkel van allerhande geluidssystemen, luidsprekers, televisie en homecinema voor evenementen en thuisgebruik, biedt de onderneming ook geluidsoplossingen voor evenementen en feesten. Dit onder de noemer van Audioboys. Ik noem specifiek de term geluidsoplossingen, want het aanbod van Uw Hifi Choice gaat ver voorbij het dockingstation met een speakertje en een subwoofertje. Mark en Ruben hebben ons hun paradepaardje, het Do-maru designpaneel voor aan de wand gedemonstreerd. In dit paneel zitten alle audio- en videocomponenten onzichtbaar verwerkt, waarbij de geluidskwaliteit natuurlijk perfect is. Zij bieden hoogwaardige audio en video voor in huis, waarbij alle comfort en zintuigelijke waarneming thuis geoptimaliseerd wordt met domotica en huisautomatisering, oftewel inclusief “Smart Living”. Bijzondere muziekervaring Tijdens de demonstratie in hun winkel van de geluidsapparatuur konden we, zittend als in een bioscoop, genieten van de indrukwekkende zuiverheid, lichtheid maar vooral volheid van de afgespeelde muziek. Door de vakkennis van Mark en Ruben werd het ons duidelijk dat de ervaring die je bij een goed en vakkundig geplaatst geluidssysteem ondergaat, mijlenver uitstijgt boven de vlakke muziektonen uit je koptelefoontje in je mobiele telefoon of je speakertjes van de TV. Mark vertelde dat zij graag op afspraak geïnteresseerde klanten ontvangen, zodat de apparatuur de avond ervoor al klaargezet kan worden. “De snoertjes en apparaten kunnen dan even rusten, waardoor de geluidskwaliteit nog veel beter wordt.”

Hans de Leur - Bestuurslid
Soest Netwerkt

Hans de Leur: nieuw bestuurslid Soest Netwerkt

Ervoor zorgen dat de buitenwereld Soest Netwerkt en haar leden nog beter kan vinden. Dat is de ambitie van Hans de Leur, management consultant en sinds november het zesde bestuurslid van de netwerkorganisatie. Hans vertegenwoordigt Soest Netwerkt binnen de Soester Zakenkring en stippelt samen met de andere bestuursleden de koers uit voor de komende jaren. “Ik ging met mijn vrouw mee naar een bijeenkomst van Soest Netwerkt en was meteen gecharmeerd door de informele sfeer,” vertelt hij. Hans werd een paar maanden geleden lid en voordat hij het wist, had hij een bestuursfunctie te pakken. “Voorzitter Vincent Aalbers stelde voor dat ik mijn ideeën over doelstellingen en kernwaarden van de organisatie verder zou uitwerken in het bestuur.” Middel of doel Een van de valkuilen van een zzp'ers-collectief is dat het middel - het netwerk – verwordt tot doel, weet Hans. Als management consultant komt hij dergelijke situaties vaak tegen bij opdrachtgevers. “Denk bijvoorbeeld aan vergaderingen die elke week terugkomen, terwijl ze hun oorspronkelijke doel allang niet meer dienen.” Producten en diensten verkopen, dat is waar het voor elke ondernemer uiteindelijk om draait. “Ik denk dat we onze leden nog nadrukkelijker en kunnen helpen zichzelf te profileren naar de buitenwereld toe,” zegt hij. “Onze nieuwe website is daar een uitstekend vehikel voor. Het is wel zaak dat potentiële klanten deze daadwerkelijk bezoeken en hier snel de dienst of expertise vinden die ze nodig hebben.” Actieve betrokkenheid Elkaar aan werk helpen vraagt ook om actieve betrokkenheid van de leden. “Alleen als we elkaar regelmatig zien op bijeenkomsten komen we er echt achter wat we elkaar te bieden hebben,” benadrukt hij. Hans kijkt positief naar de toekomst: “Het lijkt me geweldig als we straks meer opdrachten binnenhalen via de website en dankzij aanbevelingen van andere Vrienden. Natuurlijk met behoud van datgene wat Soest Netwerkt zo aantrekkelijk maakt: de fijne, inspirerende sfeer.”

Business Boost 8 oktober 2019
Evenement

Verslag Business Boost op 8 oktober 2019

Bijna twintig leden van Soest Netwerkt verzamelden zich op dinsdag 8 oktober in Museum Soest voor de Business Boost, die dit jaar voor de tweede keer werd georganiseerd. De opdracht: geef een pitch van een minuut over wat je doet, wat je te bieden hebt en aan wie. En geef in die pitch zo concreet mogelijk aan naar wie of wat je op zoek bent. ‘Maak tastbaar wat je als ondernemer te bieden hebt’ Tastbaar maken wat jij als ondernemer je publiek te bieden hebt. Dat is het geheim achter een krachtige pitch, zo was de boodschap tijdens de Business Boost die Soest Netwerk op 8 oktober 2019 organiseerde. Fotografe Ilona van Egdom wist als geen ander hoe je dat doet. Zij werd verkozen tot beste pitcher van de avond. Effectieve zoekvraag formuleren Neerzetten waar hun onderneming voor staat ging de meesten goed af. Maar voor sommigen bleek het lastig om een concrete zoekvraag te formuleren, aldus Vincent Aalbers, voorzitter van Soest Netwerkt en medeorganisator van het evenement. Effectieve zoekvragen zijn SMART: specifiek, meetbaar, actueel, realistisch en tijdgebonden. Denk bijvoorbeeld aan ‘ik zoek minstens 5 bedrijven in een straal van 20 kilometer van Soest die willen investeren in mijn zonnepanelen.’ Beste pitcher: Ilona van Ekdom Een deelnemer die als geen ander wist hoe je moest pitchen was fotografe Ilona van Egdom. Zij ging in gesprek met het publiek en stelde vragen waar mensen zich in herkenden, zoals ‘Zie jij op social media ook zoveel pasfoto’s voorbij komen waarin de je de passie van de ondernemer niet herkent’. En: ‘Hoe tevreden ben je over je eigen foto?’ Om meteen daarna te benadrukken dat zij precies daarom portretten maakt waarop ondernemers goed uit de verf komen. Van Egdom werd verkozen tot de beste pitcher van de avond en kreeg als cadeau het boek Gezond naar 115 uitgereikt, geschreven door een andere Vriend van Soest Netwerkt: Lisette de Jong. Er zijn al plannen voor een vervolgsessie van Boost your business. “Hoe vaker je een pitch geeft, hoe gemakkelijker het gaat en hoe overtuigender je verhaal”, zegt Vincent. “En daarbij is het ook gewoon heel leuk om weer eens van elkaar te horen waar we mee bezig zijn. Van salarisadvies tot woonbegeleiding voor ouderen: we hebben als Soester ondernemers veel moois te bieden.” Jaarprogramma 2020 Het jaarprogramma van SoestNetwerkt voor 2020 verschijnt binnenkort op de site. Ideeën? Ken jij een leuke spreker voor de volgende editie van Boost your Business? Of heb je andere ideeën voor de opzet van het evenement? Laat het ons weten.

Word ook vriend van Soest Netwerkt en geniet van de voordelen

Meer informatie
  • Lokaal

    Soest en directe omgeving. Zo lokaal is onze schaal. Ondernemers uit dezelfde omgeving die elkaar inspireren. Een ‘avondje Soest Netwerkt’ leert je al snel de grote diversiteit aan ondernemers en dorpsgenoten kennen. Een aanrader!

  • Persoonlijk

    Als je vriend wordt van ons netwerk heten we je persoonlijk welkom en vertellen we je uitgebreid over de voordelen en onze jaarlijkse activiteiten. Daarna zien we je graag op een aanstaande informele bijeenkomst waarbij je een groot deel van onze vrienden persoonlijk leert kennen.

  • Laagdrempelig

    Bij ons geen snelle deals, maatpakken of hoge instapprijzen. Voor 125 euro per jaar ben je vriend en krijg je een mooie mix aan activiteiten voorgeschoteld. Je hoeft ook niet via iemand aangedragen te worden. Wil je het verhaal eerst eens persoonlijk horen? Neem dan contact op met één van onze bestuursleden.

Van, voor en door zelfstandige ondernemers

Soest Netwerkt is een netwerk van, voor en door zelfstandige ondernemers in Soest en directe omgeving. We organiseren maandelijks leerzame en gezellige activiteiten met als doel om de onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling tussen lokale ondernemers te versterken.

Ontdek ons netwerk en kom eens persoonlijk kennismaken tijdens een van onze activiteiten. Je bent van harte welkom!

70+Ingeschreven
leden

10Evenementen
per jaar

2+Bedrijfsbezoeken
per jaar